Pages

29.1.11

HAŞHAŞLI SARIĞI BURMA

Şu yanda görülen leziz mamanın adı 'Haşhaşlı Sarığı Burma'... Bu alengirli adı ben uydurdum, zira bu lezzet böyle ihtişamlı bir adı hakediyor :) Osmanlı sarığı gibi oldu diye ben bu adı taktım...
İhtişamlı ama ciddi bir meşakkat gerektirmiyor, inanın kolay...ve ben bunu adım adım resimleyerek ve tüm püf noktalarına değinerek sizinle burada paylaşacağım...


MALZEMELER....
* 2 su bardağı ılık süt
* 1/2 su bardağı sıvıyağ ( ben fındık yağı kullanıyorum, o yoksa mısırözü kullanın ama zeytinyağ olmaz )
* 1 paket instant maya ( Dr.Oetker kullanıyorum , çokta memnunum, yaş mayayı bu tarif için tavsiye etmiyorum )
* 2 tatlı kaşığı tuz ( silme olsun )
* 1 tatlı kaşığı toz şeker ( silme olsun )
* Aldığı kadar un ( bu tanımlamayı birçoğunuzun sevmediğini biliyorum, ne var ki bundan başka ifade edemiyorum. Bu oran bardağın büyüklüğüne vs. göre çok değişken. Tarif ederken bu ölçüyü nasıl ayarlayacağınızı da aktaracağım )
* Üzerine sürmek için 1 veya 2 yumurta sarısı
* Çekilmiş macun kıvamında haşhaş  ( Ankara'da bir tek Kipa Markette buldum. Kavanozlarda satılıyor. )
* İri çekilmiş ceviz içi
* 200 gr.erimiş margarin

HAZIRLANIŞI
Pek tabii önce hamuru yapacağız. Hoş kıvamlı, aslında başka yerlerde de kullanılabilen bir mayalı hamur olacak bu. Çoğu hanımın mayalı hamur yaparken endişelendiğini biliyorum. Şimdi bu küçük poşetlerdeki instant mayalarla bu iş çok kolay...Ben hamur yoğurma kabıma sıvıyağ ve ılık sütü koyuyorum önce; içine 1 su bardağı unu, tuzu, şekeri, kuru mayayı ekleyip bir çatalla karıştırmaya başlıyorum...ve unu azar azar ekleyip kıvamı tutturuyorum. Hamur iyice toplanınca ellerimle yoğurmaya başlıyorum. Mayalı hamur sert olmamalı...sanırım bu en hassas noktası, elinize yapışmayınca un eklemeyi bırakın ve özleşinceye kadar yoğurun... Genelde unun ortasına sıvılar eklenir ve öyle yoğurulur ama bana bu sistem daha kolay geliyor, hem böylelikle sert bir hamur elde etme riskini ortadan kaldırmış oluyorum...
Hamuru hazırlayınca margarini eritin...
Rahat çalışabileceğiniz bir yerde hamuru 12 parçaya ayırın... İlk parçayı alın ve servis tabağı büyüklüğünde merdane yardımıyla açın...Korkmayın, korkmayın :) Mayalı hamur nereye çeksen giden gayet politik bir hamurdur, yani hiç hamur açmayanın bile gayet kolaylıkla başarabileceği hatta zevk alacağı bir işlem bu..3-5 merdane hareketiyle olacak şey... Yan tarafa alın ve bir fırça yardımıyla üzerine erittiğiniz margarini sürün...İkinci parçayı açın ve ilk parçanın üstüne koyun, yine yağlayın...üçüncü parça da aynı vaziyette açın ve ikincinin üstüne koyun...şimdi durun !  Çünkü bu sefer yağ değil, sıvıyağ ile incelttiğiniz haşhaşı süreceksiniz...Biliyorum şimdi haşhaşın kıvamı nasıl olacak diye soracaksınız, boza kıvamına kadar sıvıyağla açın haşhaşı, hamura çok rahat sürülsün.... İşte resmi aşağıda :) Çamurlu hamur gibi değil mi? :)
Haşhaşlı zeminin üstüne bolca iri çekilmiş ceviz yayın...Yani şöyle :)

Hamurları açıp üst üste koyarken aralarını her seferinde yağlayacağız, sadece üç katta bir haşhaş ve ceviz süreceğiz. Oğlum Umut beni şu an beni duysa " matematik hayatın içinde " derdi kesin .
Şimdi yazarken uzun gibi geliyor ama yapması gayet basit. Seri halde yapılabilecek bir işlem bu.
Hepsi bitti mi? Güzel... Elinizde 12 kat bir hamurunuz var..Hepsinin araları yağlandı ve üç katta bir haşhaş ve ceviz sürüldü... En son katın üstüne birşey sürmeden elinizle hamuru iyice büyütün, çapı yaklaşık 35-40 cm.olsun. Sonra en üst kata da haşhaş ve ceviz sürün.  Ve rulo pasta gibi sarın. İşte şöyle :

Rulo şeklini verdiğiniz bu hamuru streç film serdiğiniz bir tepsiye alın ve üzerinide yine streç filmle kaplayın... Şimdi bu tepsi buzdolabına gidecek... En az 3 saat, en çok bir gece... Ben misafirlerime bu lezzeti sunacaksam bir gece öncesinden yapıyorum, ertesi gün için hazır oluyor, telaşlanmıyorum. Sevgiyle paketleyin ve bir gece istirahat için buzdolabına gönderin sevgili sarığı burmayı :)

3 saat geçince veya ertesi gün buzdolabından çıkardığınız rulo hamuru, 2 cm. eninde rulo pasta keser gibi dilimleyin.


Sonra elinize bir dilimi alın ve hafifçe bastırarak inceltin, çokta bastırmayın, katlar çok ezilmesin ve işaret parmağınız çevresinde sarık gibi sarmaya başlayın.



Kat kat bir sarığınız oldu. Burada söylenilebilecek püf noktası hamurun ucunu biraz alt kısma doğru sıkıştırmak olacaktır. Aksi takdirde pişerken açılabilir. Yağlanmış tepsiye aralıkla dizin. Valla ben yıllardır yağlı kağıt rahatlığından yararlanıyorum. İster yağlanmış tepsiye dizin, ister yağlı kağıt serilmiş olanına ;tercih size kalmış...

Yukarıda fırına gitmeden önceki son görüntüyü görüyorsunuz. Fırınınız 180 derecede önceden ısıtılmış olarak sizi beklesin...Üzerine yumurta sarısı sürün. Ben tepsiyi fırına koymadan önce bir de sevgimi katıyorum :)
20-25 dakikada pişiyor. Fırın işi ince mevzu; herkes kendi fırınının nazından anlar, ben orasına karışmam :)
Son görüntü  budur :


Haşhaş bulamadınız diye bu tarifi denemekten kaçınmayın. Tahin ve cevizle de olur mesela. Veya hiçbirşey koymadan da yapabilirsimniz Sadece aralarını yağlayın yeter. Ben haşhaşı sıklıkla bulamıyorum zaten, genelde sade yapıyorum...Fakat kıyma, peynir vs. gibi malzemelerle denemenizi tavsiye etmem.
Bir cumartesi akşamı hazırlarsanız, pazar kahvaltısında ev ahalisini çok mutlu edeceğinizden eminim....Ilık servis yapmanızı öneririm ve mutlaka sevdiklerinizle paylaşmanızı :)

Afiyet Olsun....











10 yorum:

ozguncelezzetler dedi ki...

- deneme -

Adsız dedi ki...

Cok begendim hemen deneyecegim. Paylastiginiz icin tesekkurler.... ayse akalin

ozguncelezzetler dedi ki...

Siz geldiğinizde sadesini yapmıştım Ayşecim.. Bu onun haşhaşlısı :)

ender dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
ozguncelezzetler dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Burcu dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
nilay dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
ozguncelezzetler dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Başak Öner dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
ozguncelezzetler dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.