Pages

25.2.11

MERCİMEKLİ HAŞHAŞLI BÖREK


Bu tarifi çok seveceksiniz, eminim :)) Son derece kolay, ekonomik, lezzetli bir tarif. Kadın haşhaşa taktı diyebilirsiniz; Eskişehir'de doğduğum ve uzun yıllar Bozüyük'te yaşadığım için haşhaşlı tariflere ister istemez eğilimim var. Küçüklüğümden beri aşina olduğum, hamur işlerine yakışan bir malzeme. Haşhaşlı Sarığı Burma tarifini okuyanlar hatırlar, haşhaşı bulmakta zorlandığım zamanlar oluyor. Rahmetli annem 4 yıl öncesine kadar her istediğimde yollardı... Büyümek böyle birşey işte; sevdikleriniz bu dünyadan ışık olup gitmişse bile , ufacık detaylarda yaşıyorlar... Şimdi annem yok ama  çok sevdiğim, değer verdiğim dostlarım var çok şükür. Eskişehir'de yaşayan , kan bağım olmasa bile benim için birçok akrabamdan daha ileri olan, yüreği güzel insan  "Deniz Canpolat Pektaş" bana iki hafta önce haşhaş gönderdi. Evde de kalmamıştı, pek hora geçti doğrusu. Ona buradan bir kez daha teşekkür ediyorum.
Bu böreği her yaptığımda aklıma düşen ilk isim can dostum Nilay Türe Bilgi'dir. İlk böreği kıvırmaya başladığımda mutlaka bir gülümseme yayılır yüzüme. Nilay'ın böreği yerken yüzünün aldığı şekil gözümün önüne gelir. Bir Ankara ziyaretinde Ona bu böreği ikram ettiğimde neredeyse bayılacaktı. Çanakkale'ye evine döndükten sonra bile , maillerde 3 gün mercimekli börek diye inledi , durdu. Kimileri için yemek öylesine geçiştirilecek birşey olabilir. Ben içine girerim tariflerin, onlarla yaşar, paylaştıkça mutlu olurum. İşte bu yüzden her tarifimde, onlarca hikayem var kafamda.
Tamam, yine çok konuştum biliyorum. Geçiyorum tarife :)

MALZEMELER
* 1 kg. Yufka ( Yufkacı yufkası olsun. Çok huysuzum ben bu konuda :) Market yufkalarından yapılanlara verilen emeğe acıyorum. İncecik, tazecik yufkalar dururken almayın onları. Hem mahalle aralarında olan yufkacı esnafa destek olmak lazım. 13 yıldır Ankara'da aynı yufkacıdan alışveriş yapıyorum ben. Emeğine, bileğinin gücüne her seferinde dua ediyorum. )
* 2 su bardağı yeşil mercimek ( aslında göz kararı koyarım ben ama buraya bir ölçü yazmam gerektiğinden daha az olacağını düşünmüyorum. Artarsa ziyan olacak bir malzeme değil; akşama mercimekli bir çorbada değerlendirebilirsiniz veya atın derin dondurucubuza. Az gelirse, yufkalar fazla kalırsa bu seferde peynirli sigara böreği yapın :)  )
* Haşhaş ( Çekilmiş, kahverengi haşhaş. Resimde göreceksiniz yakından. Siyah haşhaş kullanmayın. )
* Fındık yağı ( mısır özü de olabilir ama zeytinyağ kullanmayın, ağır olur )
* Tuz
* Kırmızı pulbiber ( hiç acı yemiyorsanız, bunu eklemeyebilirsiniz. Mercimeği karabiberle de lezzetlendirebilirsiniz )

HAZIRLANIŞI
Bol fotoğraf çektim. Bu yüzden aslında fazla söze gerek yok belki :) Fotoğrafların yanına dikkat edilecek püf nokataları yazacağım.


Mercimeği yıkayıp, az suda haşlayın. İyice ezilsin, suyu kalırsa suyunu süzün.
İyice haşladığınız ve süzdüğünüz yeşil mercimeğe tuz ve acı kırmızı pul biber ilave edin karıştırın. Acı seviyorsanız tavsiye ederim. Çok abartmadıkça bu,  böreğe yakışan bir lezzet oluyor.

Yufkalarınızı sigara böreği yapacak gibi kesin. Ben 1 yufkayı 12 eşit parçaya bölüyorum. Bu durumda 1 kg. yufkadan 72 adet börek çıkıyor. Bu oldukça çok bir sayı; bu yüzden derin dondurucuya koyabileceğim kaplara koyuyorum.




Çekişmiş ve ezilmiş haşhaş yanda gördüğünüz gibidir. Koyu bir çamur kıvamındadır. Bu durumdayken hamur işlerinde kullanamazsınız, sıvıyağ ile inceltmeniz gerekir. Buzdolabında uzun süre saklayabilirsiniz. Bir kaba göz kararı koyun, yetmezse ilave edersiniz.






Fındık yağı veya mısırözü yağıyla inceltin. Yağı azar azar ilave edin, bir çatal yardımıyla karıştırın.








Kıvamı boza  gibi olacak. Çok koyu olursa , yufkanın üzerine fırça yardımıyla süremezsiniz. Bu yüzden akışkan bir kıvamı olmasına dikkat edin.





Tek kat yufka üzerine , fırça yardımıyla bolca sıvıyağda incelttiğiniz haşhaşı sürün. Her yanını kaplayın.






Geniş kısma mercimekli iç malzemeden koyun.








İç malzemeyi çok fazla koymayın, yufka tek kat olduğu için pişerken patlamasın.







Sigara Böreği formunda şekil verin.





Yağlı kağıt serilmiş veya yağlanmış tepsiye dizin. Bu böreği servis edeceğiniz andan kırkbeş dakika kadar önce pişirin. Sıcak servis yapın. Çıtır çıtır olması için bu detay mühim. Durdukça yumuşuyor, mıymışık birşey oluyor. Doğrusu ben o halini sevmiyorum. Bu yüzden tüketeceğiniz kadarını pişirin. Kapaklı kaba koysanız bile yumuşuyor.




180 - 200 derecede fırınınızı önceden ısıtın. Fırına koymadan önce üzerine sadece sıvıyağ ( fındık veya mısırözü ) sürün. 25-30 dakikada pişer.







Derin dondurucuya koymak için bu şekilde hazırlıyorum. Ben fazla yüksek olmayan kaplara, tek kat diziyorum. Siz üst üste dizecekseniz aralarına yağlı kağıt koymanızı tavsiye ederim.








Sanırım atladığım bir detay yok...


AFİYET OLSUN :)

7 yorum:

duygu özsak dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
damlabilgi dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
ozguncelezzetler dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
ozguncelezzetler dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
GEZİ/YORUM... dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
Adsız dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
2007 YAZ ANNELERİ dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.